My world, My Rules

I am what ever I say I am

Film nr 13 av 101: The War of the Worlds

Publicerad 2012-04-29 12:22:24 i 101 filmer att se innan du dör

The War of the Worlds (1953)

Amerikansk film, färg. En dag faller en slags komet ner på jorden, och ur denna kommer inser de att det är ett rymdskepp. En grupp forskare börjar snart inse att dessa utomjordingar har alldeles för avancerade vapen och börjar sammarbeta med militären. Men inget tycks bita på dessa besökare. Är det slutet för jorden?

Filmen börjar med att berätta hur marsmänniskorna är avundsjuka på jorden och beslutar sig för att ta över jorden. Tycker att handlinge är väldigt bra och visar ur en vetenskaplig syn hur liten människan kan vara. Att inte ens atombomben biter dem är ganska intressant, då atombomben är en av människans starkaste vapen. Jag tycker mycket om ett av meningarna som sägs på filmen som på ett ungefär säger att "gud i sin vishet skapade små mikrobakterier för människan", ok, inte helt korrekt citerat men det var som sagt på ett ungefär.

Filmen vann en Oscar för Bästa specialeffekter och nominerades dessutom till en för Bästa ljud och en för Bästa klippning.

Filmen har även kommit ut i en modern version år 2005 med bl a Tom Cruise i huvudrollen. Den stora skillnaden är att den nya versionen så är det mer ur en vanlig människas synvinkel. Om jag fick välja så väljer jag såklart den äldre versionen. Om ni inte har sett den, så titta på den och så kommer ni förstå vad jag menar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Acushla Muffiat

Jag är en tjej som skriver om allt, ibland för mycket, ibland för lite. Kallar mig själv en "multihobbymänniska" vilket är sant. Gillar en del saker och ser bloggen som en cyberdagbok. Dock skriver jag inte allt, tyvärr. So bare with me :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela