My world, My Rules

I am what ever I say I am

Film nr 22 av 101: Tjelovek - Amfibija (The Amphibian Man)

Publicerad 2012-08-09 00:58:04 i 101 filmer att se innan du dör

Tjelovek-Amfibija 1962
 
Rysk film, färg. På en sömnig liten stad i Spanien så börjar det ett rykte om ett monster som gömmer sig bland vattnet. Snabbt kallas den mystiska varelsen Havsdjävulen. En dag då ett skepp med Don Pedro och den vackra Gutiere så dyker den fram då Gutiere blir attackerad av en haj. Varelsen blir förälskad i flickan efter att denne räddar henne. Dock tror hon att hon blev räddad av Don Pedro. Med vissa påtryckningar från fadern accepterar hon Don Pedros förslag till äktenskap. Denna mystiska varelse är inget annat än en ung pojke vid namn Ichtyandr, vars far, professor Salvator, räddade från döden genom att operera in hajgälar så att han kunde andas. Snart inser Ichtyandr att hans kärlek till Guitere blir allt mer omöjlig då Don Pedro vill fånga monstret för egen bruk, nämligen pärlfångst, Kommer den unge Ichtyandr bli fångad och riskera att bli avslöjad? Kommer Gutiere bli förälskad i honom också?
 
Otroligt bra film, allt på ryska, några små kulturella fel som jag egentligen inte tänker så mycket på, men jag tyckte om filmen! Helt underbar! GAH! Vill se om den! För att inte tala om Ichtyandr ( Vladimir Korenev ), han såg verkligen ut att vara oskyldigheten själv, och hans underbara drag! (För er som följer dagligen min blogg kommer fatta varför jag inte kan vara seriös just nu, han var såååå snygg gaaaaah dör dör dör dör dör.. ehem... tillbaka till att vara serös...) Och för att vara en film från 60-talet så var den bra, vilka specialeffekter... Tänka sig att stora delar av filmen utspelar sig under vattnet... Underbart vackra scener. Mycket belåten, mycket bra film, Denna kommer att sparas! ♥
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Acushla Muffiat

Jag är en tjej som skriver om allt, ibland för mycket, ibland för lite. Kallar mig själv en "multihobbymänniska" vilket är sant. Gillar en del saker och ser bloggen som en cyberdagbok. Dock skriver jag inte allt, tyvärr. So bare with me :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela