My world, My Rules

I am what ever I say I am

Film nr 25 av 101: Alphaville - Une étrange aventure de Lemmy Caution

Publicerad 2012-08-12 22:09:29 i 101 filmer att se innan du dör

Alphaville - Ett fall för Lemmy Caution (1965)
 
Fransk film, svartvitt. Lemmy Caution, en amerikansk privatdetektiv, kommer till Alphaville, en futuristisk stad på en annan planet. Under början av filmen anger han sig heta Ivan Johnson och försöker undvika all uppmärksamhet som han får av en ung kvinna. Hans mycket amerikanska karaktär är i strid med stadens härskare, en ond vetenskapsman vid namn Professor von Braun, som har förbjudit kärlek och personligt uttryck. Däremot blir Lemmy (Ivan) kär i professorns dotter Natacha von Braun vilket leder till bara början av alla hans problem.
 
Enl boken så kan man se likheter med Bladerunner, och det instämmer. Mörk stad, med konstiga människor, dock styrs alla av datorn Alpha 60, Von Brauns skapelse. Jag såg filmen halvt halvt, mest för att jag fattade inte riktigt handlingen, tappade bort mig en del. Dock måste jag skriva att avrättningscenen där man sköt männen och kvinnorna hoppade i för att antingen dra bort kroppen eller avsluta jobbet var något annorlunda. Men ja, vad kan man vänta sig av framtiden?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Acushla Muffiat

Jag är en tjej som skriver om allt, ibland för mycket, ibland för lite. Kallar mig själv en "multihobbymänniska" vilket är sant. Gillar en del saker och ser bloggen som en cyberdagbok. Dock skriver jag inte allt, tyvärr. So bare with me :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela