My world, My Rules

I am what ever I say I am

Träningstereotyper

Publicerad 2012-05-10 16:15:16 i Gott och blandat

 

 

Vilken träningstyp är du?

 

Vi går ofta till gym som ger oss trygghet, ett gym där vi kan känna igen oss, ett gym där vi känner gemenskap. Men vilka gym passar oss? Vad identifierar de olika gym? Det finns flera olika gym, men jag drar lite snabbt de mer ”kända” gymmen. Detta är ut min egen synvinkel med alla mina fördomar så du har blivit varnad. Vet att det finns en massa smågym, så jag tar de lite mer kända gym.

 

SATS

 

 

Den typiska SATS-människan är antingen fit, normalviktiga eller smal. Har koll på hur man gymmar och gillar att träna hårt bland andra människor, trivs med sitt utseende, men vill gärna se bättre ut. Denna person kan anses vara en ”tränings-freak” av andra människor. Det finns även de som gärna bara hänger på SATS för att uppnå en viss status men tränar lite eller inget utan sitter mest och bara snackar eller spanar. Du ser väldigt sällan en överviktig person på detta träningscenter.

 

 

Friskis och Svettis

 

Den typiska Friskis och Svettis människan är lätt överviktiga eller normalviktiga, kan finnas en del vältränade. De gillar att vara med på gruppass där de finns de som gärna glänser för andra genom att vara ”lika duktiga” som ledaren. Man ser en del äldre människor, allt från 30+ och väldigt unga personer. Passen är för alla åldrar och alla konditioner. Det finns även pass som den riktigt hurtiga träningsmänniskan. Den typiska fördomen är att det är bara pensionärer på plats, vilket inte alls stämmer.

 

Itrim

 

Den typiska Itrim människan är kraftig överviktig, överviktig eller normalviktig. Här trivs de överviktiga eftersom alla kämpar att gå ner och är eller har varit överviktig. Här utförs det mest cirkelträning, 30 sek intervaller där man kör styrka eller kondition. Inga onda blickar, utan man ger varandra leende då å då. Vissa som redan har gått ner till sitt normalvikt ger gärna sina tips, och personalen hjälper alla som har frågor. Här känner sig alla (speciellt överviktiga) välkomna.

 

Nautilus

 

Den typiska nautilus människan är normalviktig, fit, ûbertränings inrikate eller smal. Här tränar man oftast ganska intensivt för att bygga muskler. Här finns det oftast unga killar som kommer i grupp och ska peppa varandra. Här finns det mest killar som tränar, men inte nödvändigtvis alltid. Du ser  sällan en överviktig person på detta träningscenter.

 

24seven (Fitness 24/7)

 

Den typiska 24seven människan är normalviktig eller lätt överviktig. Här är mentaliteten ” det är ok, jag tränar när jag har tid för det är ju öppet hela tiden”. Så antingen är man väldigt inriktad på träning eller så är man en person som går nästan aldrig. Vid vissa center så finns det ”Tjej-hörnan”, vilket innebär att man slipper alla killar som står och glor samtidigt måste man slåss mot tjejgrupperna som tar över löparbanorna samtidigt och babblar  om killar, mode och smink… inte alltid på svenska men vi fattar ändå…

 

 

Japp, var något sarkastisk men samtidigt ärlig, och ja, jag har tränat på alla center förutom på SATS. Är inte normalviktig ännu eller  självförtroendet för att göra det. Just nu tränar jag på Itrim, så japp, du kan själv läsa hur jag känner mig där!

Kommentarer

Postat av: Eli

Publicerad 2012-05-10 17:54:34

24/7 Every... när jag känner får det elr blir tvingad! hehe! men it pays off! ^^

Har bättre kondis then ever! :P

Postat av: muffiat

Publicerad 2012-05-10 18:09:55

Japp, som sagt, inte 100% sanning ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Acushla Muffiat

Jag är en tjej som skriver om allt, ibland för mycket, ibland för lite. Kallar mig själv en "multihobbymänniska" vilket är sant. Gillar en del saker och ser bloggen som en cyberdagbok. Dock skriver jag inte allt, tyvärr. So bare with me :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela