My world, My Rules

I am what ever I say I am

Film nr 27 av 101: Fahrenheit 451

Publicerad 2012-10-04 08:43:00 i 101 filmer att se innan du dör

Orginal titel: Fahrenheit 451
Regissör: Francios Truffaut
Land: Storbritannien
Produktions år: 1966 (färg)
I rollerna: Oscar Werner , Julie Christie
Handling:All litteratur är förbjuden och en grupp brandmän har i uppgift att bränna upp alla böcker de hittar, samt straffa alla som äger någon typ av litteratur. Det spelar ingen roll vilken typ av litteratur det är, allt är förbjudet. En brandman (Werner) får en dag tag på en bok och börjar läsa den. Han sluckar upp boken och börjar rädda flera böcker. Kommer han att upptäckas? Kommer han kunna rädda både böcker och människor ur deras "verklighet" eller kommer han att hinna straffas?
Vad jag tyckte om filmen: Det har hänt så många gånger att böcker att bränts så det är egentligen inget nytt ämne, dock är det nya att det gällde alla böcker, och ingen fick läsa alls. Skolorna var annorlunda och det lärdes helt andra saker. Tv:n fanns vid varje hus, något som finns även i dagens samhälle. Men slutet där man ser personer som blir böcker, det var intressant.
Betyg:3,9 av 5
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Acushla Muffiat

Jag är en tjej som skriver om allt, ibland för mycket, ibland för lite. Kallar mig själv en "multihobbymänniska" vilket är sant. Gillar en del saker och ser bloggen som en cyberdagbok. Dock skriver jag inte allt, tyvärr. So bare with me :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela