My world, My Rules

I am what ever I say I am

Film nr 33 av 101: År 2001 - ett rymdsäventyr

Publicerad 2012-10-06 23:06:00 i 101 filmer att se innan du dör

Orginal titel: 2001 - A space odyssey
Regissör: Stanley Kubrick
Land: Storbritannien & USA
Produktions år: 1968 (färg)
I rollerna: Andrew Keir, Barbara Shelley
Handling: Under begynnelsen så hamnar en monolit på jorden och gör apor intelligentare som sedan ska ha utvecklas till människor. Efter det så färdas vi frammåt i tiden då monoliten har hittats, men denna gång på månen. En bemannad rymdkost skickas för attt de ska undersökas, men snart måste de överleva mot HAL 9000. Bara en överlever och förvandlas till ett "stjärnbarn".
Under flera år så har handlingens verkliga berättelse varit under många diskutioner, då ingen riktigt förstår vad filmen handlar om.
 
Vad jag tyckte om filmen: De första två minuter så är skärmen svart och det spelas klassisk musik. Helt ok, men jag är den sortens person som kan bli uttråkad väldigt enkelt, så ja, jag tyckte inte om scenen. När den första riktiga scenen börjar är den så långsam att jag väljer att den ska vara snabbare och efter 20 minuter får man se den första riktiga farkosten, men jag uttråkas igen då det blir aldelles för mycket musik och ingen riktig händelse, mer än att de kommer fram till månen. För mig kändes det att det gick en minut av handling till tio minuters klassisk musik till en ytterst tråkig handling, När de landar, så har de "skrämmande musik" till en scen som inte var ett dugg läskig. När filmen börjar igen så går den någorlunda långsam och jag fattar ingenting, så regissörens önskemål blev uppfyllda. Ganska coola effekter iaf, och filmen vann Oscar för det visuella. Det är det som gör att filmens betyg blir något högre. Dock måste jag säga att filmen har ett ganska omfilmad berätItelse, när maskinen tar över våra liv så mycket att den vill utplåna oss. Jag säger bara Terminator, I Robot, Red Planet  m fl. Undrar bara om de var höga när de gjorde filmen. Dess visuella effekter får mig att häpna! Är den verkligen gjord 1968? Går från tråkig film en visuell underbar skapelse när musiken med specialleffekterna ger sensationen av att skådaren kan vara hög (drogpåverkad).
Betyg:3,9 av 5
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Acushla Muffiat

Jag är en tjej som skriver om allt, ibland för mycket, ibland för lite. Kallar mig själv en "multihobbymänniska" vilket är sant. Gillar en del saker och ser bloggen som en cyberdagbok. Dock skriver jag inte allt, tyvärr. So bare with me :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela