My world, My Rules

I am what ever I say I am

Film nr 34 av 101: Clockwork Orange

Publicerad 2012-10-06 23:17:45 i 101 filmer att se innan du dör

Orginal titel: Clockwork Orange
Regissör: Stanley Kubrick
Land: Storbritannien
Produktions år: 1971 (färg)
I rollerna: Malcolm McDowell, Patrick Magee
Handling: Alex är en ung man som lever för våld  och sex, där han har inga problem att slå de hjälplösa, leva ett promiskuöst liv och våldta lite sporadisk. Han hamnar senare på en institut som ska få honom att ändra sig, allt han tyckte var helt acceptabelt, till något förbjudet. Detta lyckas och han blir omvandlad till en helt annan person men samhället minns hur han var innan och påminner honom om detta genom att ge tillbaka. Tillslut hamnar han i sjukhus och har fått sin gamla "livsteori" tillbaka då han inte kan minnas varför han tyckte det "roliga" var motbjudande.
 
Vad jag tyckte om filmen: Jag är fortfarande fascinerad över hur man kan i början av filmen tycka att Alex är den hemskaste människan som finns, mot mitten av filmen så tycker man synd om honom för att han blir ett hjälplös offer som inte kan slåss, då han blir illamående och mot slutet av filmen är man kluven, vad skulle man egentligen ha tyckte hela tiden? Den gången jag såg filmen sist så hade vi en diskution efter filmen, ska man verkligen tycka synd om en omvänd våltäcksman som även ansåg att våld var helt acceptabelt, eller ska man tycka att Alex fick det han skulle, hela tiden?
Betyg:3 av 5
 
Fotnot: Jag såg filmen sist 2001 och vill aldrig mer se om den. En gång räckte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Acushla Muffiat

Jag är en tjej som skriver om allt, ibland för mycket, ibland för lite. Kallar mig själv en "multihobbymänniska" vilket är sant. Gillar en del saker och ser bloggen som en cyberdagbok. Dock skriver jag inte allt, tyvärr. So bare with me :)

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela